Lars Vilks är känd för sina kontroversiella och uppseendeväckande konstverk i form av rondellhundar och olagligt placerade skulpturer i naturreservat. Lars Vilks är konstnären som med sina verk ständigt utmanar normer och påvisar vikten av att inte inskränka yttrandefriheten. Hans land Ladonien, som också är ett av hans konstnärliga verk, är utropat till självständig stat och ligger på skånska halvön Kullaberg och hyser hans konstverk Nimis och Arx. Den mediala uppmärksamheten runt Lars Vilks har gjort att tusentals turister varje år tar sig ner för den branta, i bland förrädiskt hala, steniga och svårforcerade stigen till skulpturerna.
Kontroversiell, attackerad och hotad
Förutom konstnär är Lars Vilks också debattör, författare, konstkritiker och filosofie doktor i konstvetenskap. Han är en konceptkonstnär som drivs av att utmana normer och drar sig inte för att göra det ordentligt. Många minns mediestormen runt teckningarna av profeten Muhammed som rondellhund och konstverket ”Judesuggan”. Konstnärliga uttryck som har lett till att han har utsatts för attacker och försök till mordbrand. En del anser att han själv har orsakat hoten medan journalisten Niklas Orrenius istället säger: Lars Vilks har inte sig själv att skylla han låter mig se världen ur ett annat perspektiv, en hisnande berättelse om nationalism, rasism, terrorism och yttrandefrihet. En rafflande bild av vår samtid.
Kritik eller kränkning
De senaste åren har Lars Vilks utsatts för ett stort antal attacker under sina föreläsningar. Många kritiker anser att hans konst är religiöst kränkande och ökar på rasismen och islamofobin istället för att stärka yttrandefriheten. Hans försvarare anser inte helt oväntat det motsatta, det vill säga att det i ett demokratiskt samfund eller land måste finnas utrymme för ställningstagande för yttrandefrihet och att kritik mot religiösa samfund är viktiga delar av yttrandefriheten. Lars Vilks själv anser att konst handlar om kränkning. Med tanke på kontroverserna med myndigheterna som hans skulpturer Nimis och Arx lett till sedan de började uppföras 1980, finns det all anledning att misstänka att Lars Vilks kommer att fortsätta skapa debatt med kontroversiella verk även framöver.