Ecce Homo

Ecce Homo betyder på latin ’Se här, människan’ och är namnet på Elisabeth Ohlson Wallins konstutställning som invigdes i juni 1998. Utställningen bestod av tolv fotografier som alla visade moderna tolkningar av bibliska situationer, gjorda av fotografen och konstnären Ohlson Wallin själv. Samtliga fotografier är kopplade till bibelcitat, och för många av fotografierna har Ohlson Wallin hämtat inspiration från klassiska målningar av bibelscenerna. Fotografierna är dock tagna i moderna miljöer som anspelar på homosexualitet, med homosexuella modeller. Med detta ville Ohlson Wallin visa likheterna mellan utanförskap i bibeln och utanförskap i modern tid, liksom att Guds kärlek är allomfattande. I fotografiet föreställande nattvarden har Jesus sällskap med transvestiter, vilket anspelar på hänvisningarna i bibeln till att Jesus ofta intog måltider tillsammans med utstötta. Utställningen väckte uppmärksamhet redan då den invigdes, men det var inte förrän den i september samma år visades i Uppsala domkyrka som en rikstäckande debatt bröt ut kring fotografierna. Den väckte starka och känslosamma reaktioner, som både var positiva och negativa.

Den negativa kritiken kom framförallt från kristna ortodoxa och frikyrkliga grupper som Livets ord, och varierade i styrka från fredliga protester och brev till vandalisering och mordhot. När utställningen visades i på Norrköpings stadsmuseum bombhotades till exempel museet inför utställningen, och på invigningen hade en demonstration på omkring 350 deltagare samlats, framförallt med deltagare från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstranterna kände igen Ohlson Wallin utanför museet kastade de grus på henne och skrek skällsord som ”hora” och ”fitta”. Demonstranterna försökte också storma museet, vilket resulterade i att flera personer misshandlades. Den mer sansat framförda kritiken gällde att Jesus sexualiserades i bilderna och framställdes som homosexuell. Man ansåg det också vanhelgande att dessa bilder visades i kyrkorum. Många menade att utställningens budskap var positivt, men att bildspråket som Ohlson Wallin använde var så provocerande för många kristna att det snarare skapade fler motsättningar än överbryggade dem, som tanken var.ecce homo

Att utställningen visades i Uppsala domkyrka var möjligt tack vare ett tillstånd från domprost Tuulikki Koivunen Bylund. Detta tillstånd sanktionerades senare även av ärkebiskop K. G. Hammar, något som väckte upprörda reaktioner i kyrkan och bland annat ledde till att påven ställde in en audiens som ärkebiskopen hade i Vatikanen under hösten 1998. Utställningen ledde också till att Ohlson Wallin trädde ur Svenska kyrkan 1999. Hon sade dock i samband med det att hon fortfarande hade kvar sin kristna tro.

Om du tycker om konst, men inte vill ha fullt så kontroversiell konst som Elisabeth Ohlson Wallins fotografier på väggarna, kan du hitta vackra posters designade av nordiska konstnärer på Nordicdesigncollective.se.